Hissjö SK
Sportklubb

Välkommen att idrotta i Hissjö SK!
Efter en fantastisk insats under 2012-2013 har nu Hissjö SK en konstgräsplan med stängsel och belysning vilket möjliggör en lång fotbollssäsong även när det är mörkt. Innebandyn är stark i Hissjö och vi drömmer nu alla om en gymnastikhall till Hissjö för att ge bättre möjlighet till träning året om. Elljusspåret används flitigt av bybor och vi har en levande verksamhet för barnen.

Hissjö SK är en liten men väldigt aktiv förening. Ca 300 medlemmar och håller mer än hälften av alla skolbarn i byn med omnejd aktiva i någon form av idrott. 2015 finns 13 aktiva lag/grupper för barnen (samt några grupper för vuxna). Hissjö SK har fotbollsplan, hockeyrink, elljusspår, beachvolleyplan, tennisbana och en klubbstuga med uthyrning av bastu, duschar och festlokal. Vi är också engagerade i en rad olika arrangemang.

Hissjö SK registrerades som sportförening 1952. Klubben hade redan då bedrivit fotboll i många år. För förbättra möjligheten att bedriva ungdomsfotboll med större bredd inleddes 2013 ett samarbete med Flurkmark IK och Tavelsjö AIK. Den fristående fotbollssektionen kom att kallas för HTF (Hissjö Tavelsjö Flurkmark).

Den 1:a september 2012 firade klubben 60 årsjubileum tillsammans med invigningen av den nya 11-mannaplanen av konstgräs. Inför denna dag samlades artiklar, foton och flera profiler genom klubbens historia intervjuades. Detta arbete mynnade ut i en dokumentärfilm och en tidslinje som kunde visas under dagen.

Verksamhetsidé

I Hissjö sportklubb vill vi kunna erbjuda medlemmar i alla åldrar en aktiv och meningsfull fritid. Detta genom att under årets alla månader kunna bedriva olika idrotter. I vår förening vill vi skapa gemenskap, glädje samt goda relationer där alla får vara med. Vi vill även att alla våra tränare, medlemmar och aktiva i föreningen skall ges möjlighet att bestämma och ta ansvar för klubben.

Ledare

Hissjö SK strävar efter att ha utbildade ledare och rekrytering sker i huvudsak hos föräldrarna. Varje ny ledare skall erbjudas utbildningar som kan behövas för den årskull man har hand om, dessa utbildningar skall klubben eller SISU stå för. Som ledare i Hissjö SK representerar man hela föreningen. Detta innebär att man bör uppträda på ett föredömligt sätt, både privat och som ledare. Våra ledare jobbar för att motverka mobbning, är fördomsfria, och använder ett vårdat språk. I Hissjö SK möter vi varandra med respekt och som ledare är det viktigt att uppmuntra både gruppen och den enskilda individen. Ledaren skall vara ett föredöme som visar respekt för motståndare, domare och självklart andra tränare. Man skall också hålla tider, komma rätt klädd och avstå från tobak och alkohol vid träningar, matcher och liknande.

Nedan följer några punkter som vi ledare bör tänka på:

• Se och höra alla
  • Först på plats – lämna sist
  • Ej toppa innan 15år
  • Alla får vara med
  • Skapa vi-känsla och kamratanda
  • Anpassa träningarna efter gruppens/individens förmåga
  • Närvara på klubbens tränarträffar
  • Vara positiv och förtroendeingivande
  • Skapa bra föräldrakontakt
  • Bjuda på sig själv
  • Vara lojal mot föreningen

Spelare/individ

Spelare bör tänka på följande:

• Använd ett vårdat språk
  • Hjälpa till att skapa kamratanda
  • Respektera kompisar, ledare, motståndare och domare
  • Lämna återbud då man inte kan vara med på träning eller match
  • Droger och idrott hör inte ihop
  • Ställa upp på klubbens olika arrangemang

Föräldrar

Hissjö SK vill ha ett gott samarbete med föräldrarna. Vår förhoppning är att föräldrarna engagerar sig  i sitt barns aktiviteter och lojalt deltar i klubbens arrangemang. Föräldrar bör tänka på:

• Se alltid till att ditt barn kommer i tid till träning och match samt att de alltid har rätt utrustning.
  • Låt klubbens ledare ansvara för barnet under träning och match.
  • Ta del av information från klubben, som lappar, mail och nyheter på hemsidan: www.laget.se/HissjoSK
  • Hjälp HSK med de små tjänster som efterfrågas, tex fikaförsäljning, bilkörning mm. Stöd klubbens verksamhet genom familjemedlemsskap.
  • Uppmuntra alla barn i matchen/aktiviteten – inte bara ditt eget.
  • Respektera domarna.

Dokumentären om Hissjö SKs historia
Dokumentären om Hissjö SKs historia gjordes 2012 då föreningen hade sitt 60-årsjubileum i samband med Hissjödagen. Filmen visades i klubbstugan på storbild och var mycket uppskattad!